Khamis, 18 Disember 2014

Ho Chi Minh syurga beli belah kaum hawa

      Ho Chi Minh atau Saigon adalah bandar terbesar dan ia terletak di selatan Vietnam. Bandar Ho Chi Minh terbina di tebing sungai Saigon, merupakan syurga beli belah untuk perempuan muslimah. Saya dan rakan-rakan kesini selama 3 hari untuk shopping. Kami tinggal di Ellyse Nga Khanh Hotel yang berjarak 300m dari Ben Thanh Market.


      Di Ben Thanh terdapat kedai-kedai yang menjual tudung, telekung, kain ela untuk baju kurung, jubah dan bermacam-macam barangan lain seperti kasut, beg juga barang hiasan. Kedai makan, kedai buah-buahan, barang dapur basah dan kering juga terdapat di sini.



        Vietnam terkenal dengan kopi berbagai rasa, jenis dan harga. rugi kalau ke sini jika tidak merasa keunikan kopi tempatan.






    Kami juga ke Saigon Mall, disini terdapat kedai yang menjual jecket dengan harga yang murah.                                                                                                                                                                      


       Di sebelah malamnya pula terdapat pasar malam di luar Ben Thanh Market. Jika kita berada di dalam Ben Thanh Market, terdapat 4 pintu keluar utama. Jika kita keluar mengikut pintu Cua Dong, menyeberangi jalan di hadapannya, terdapat banyak kedai makanan halal.



      Tak susah mencari kedai makan halal di Ho Chi Minh. Hari kedua kami berjalan kaki ke Central Post Office. Post Office ini terkenal kerana ia di bina oleh arkitek yang mereka Eiffel Tower. Bersebelahan Central Post Office pula adalah Gareja Cathedral Montre-Dame. Kami juga ke kedai Hard Rock Cafe yang terletak di belakang Central Post Office.








     note; Pelancung dari Malaysia tidak memerlukan visa untuk ke Vietnam.                                                                                                                                                                                            

Tiada ulasan: