Ahad, 17 Januari 2016

Lopburi sunflowers

        Lopburi atau Lavo di kenali sebagai City Of Monkey berjarak 150 kilometer di utara Bangkok. Setiap tahun, minggu terakhir di bulan November akan diadakan Lopburi Monkey Festival di bandar ini. Festival yang diadakan ini adalah jamuan makan buah-buahan seperti tembikai, betik, nenas, timun, telor dan sebagainya yang diadakan di Khmer Tample, Phra Prang Sam Yot yang terletak di utara stesen keretapi Lopburi.


     Saya ke sini bukanlah untuk menyaksikan Lopburi Monkey Fastival tetapi untuk menyaksikan pesta bunga matahari di Lopburi. Cara mudah untuk ke Lopburi adalah dengan menaiki keretapi dari Bangkok di stesen keretapi Hua Lamphong dan perjalanan mengambil masa sekitar 3 jam. Harga tambang mengikut kelas ticket. Jika manaiki bas, kita boleh manaiki dari Mo Chit 2 Bus Terminal. Tambang van 100 Baht dan mengambil masa kurang 3 jam. Pesta bunga matahari di Lopburi bermula dari bulan November sehingga Februari tetapi di bulan terakhir ini bunganya sudah agak tua. Masa terbaik untuk ke Festival ini adalah di bulan November sehingga Januari.






        Saya bersama 2 orang teman ke Lopburi pada akhir Disember 2015. Kami ke sini menaiki van dari Mo Chit 2 Bus Terminal dan setelah sampai ke bandar Lopburi kami menyewa tut-tut dengan bayaran 800 Baht pergi dan pulang. Pemandu tut-tut membawa kami ke kebun bunga matahari di mana pesta bunga ini di adakan. Perjalanan menaiki tut-tut ke kebun ini mengambil masa kurang lebih 30 minit.

Monyet yang sinonim dengan bandar Lopburi.


      Berbagai jenis makanan, minuman, buah, baju, dan perhiasan yang melambangkan bunga matahari di jual di sepanjang jalan di kebun bunga ini di  musim festival.







Nota:
1- Rakyat Malaysia tidak perlukan visa untuk ke Thailand.
2- Bas dari Bangkok ke Lopburi sebenarnya van.
     



Tiada ulasan: