Ahad, 17 Januari 2016

Tunnel Of Nine Turns taiwan yang memukau

          Sejak menonton dokumentari tentang Tunnel Of Nine Turns di National Georgafi, saya berhajat menyaksikan sendiri terowong ini jika diberi rezeki dan kesempatan. Tunnel Of Nine Turns, Taroko Gorge ini terletak di dalam kawasan Taman Negara Taroko di timur Taiwan.


        Saya bersama 5 orang teman singgah di sini setelah mendaki Gunung Qilai dan Gunung Hehuan di Taman Negara Taroko pada bulan Jun 2013. Jiuqudong atau Tunnel Of Nine Turns ini telah dibina pada tahun 1996. Ia merupakan tempat terbaik dan tempat mesti singgah untuk menyaksikan pemandangan indah Gaung Taroko.




        Central Cross - Land Highway dibina dengan menebuk gunung, lantaran itu banyak gua telah terbentuk. Berjalan di Tunnel Of Nine Turns mengambil masa kurang lebih 30 minit. Pelawat dapat melihat jurang dalam di bawah dari tebing setinggi 1660 meter yang cukup mengerunkan. Pemandangan di sini amat mempesonakan. Sesekali kami mendengar jeritan dari pemandu van yang menyuruh kami berhati-hati kerana bimbang batu jatuh bila angin bertiup agak kencang semasa kami berada di sini.



Jaring di pasang di dinding batu untuk mengelak batu jatuh di atas kenderaan

Pelawat dinasihatkan memakai helmit untuk mengurangkan kecederaan jika di hempap batu.





        Apa yang menariknya Tunnel Of Nine Turns ini, adalah kerana terdapat jalanraya, terowong dan gua di atas manakala gaung yang dalam dan sungai yang mengalir jauh di bawah, menghidangkan panorama indah di Taroko Gorge ini. Di terowong ini batu marmar dan batu kapur berlekok-lekok dan agak ganjil rupanya namun apa yang mengagumkan saya adalah idea membina terowong ini untuk memberi peluang kita melihat keindahan alam.








       Taiwan memang terkenal dengan jalanraya yang banyak terowong, tapi terowong dan gua di Taroko Gorge ini amat berbeza dari lain-lain terowong di dunia. Jalan raya yang di bina di Taroko Gorge ini bengkang-bengkok sehingga tersenarai antara 10 jalanraya terbahaya di dunia. Jika anda ke Taroko National Park singgahlah di sini untuk menyaksikan pemandangan hebat ciptaan Maha Pencinta. Terima kasih Allah.

Nota:
Rakyat Malaysia tidak memerlukan visa untuk ke Taiwan.

Tiada ulasan: