Selasa, 26 April 2016

Mendaki Gunung Api (Pinnacles)

Bila bercadang untuk bercuti ke Taman Negara Gunung Mulu, pasti kita terbayang kelawar yang berterbangan keluar dari gua di waktu petang, atau  Deer Cave (Abraham Lincoln) yang seperti bentuk muka dari pandangan sisi, aliran air sungai yang jernih atau Gunung Mulu. Tetapi ada lagi satu khazanah di Taman Negara Gunung Mulu yang terpahat di minda pencinta alam, iaitu Gunung Api (Pinnacles) yang menjamukan pemandangan batu kapur yang menjulang dari bumi dan jarang di dapati di Malaysia. Saya mendaki Gunung Api ini selepas turun dari Gunung Mulu pada May 2010.

Gunung Api berjiran dengan Gunung Benarat dan Gunung Buda yang mempunyai ciri yang sama, iaitu batu kapur yang mencacak di puncak gunung dan merupakan salah satu daya tarikan pelancong ke taman negara ini. Saya bersama 8 orang teman pendaki, turun dari Gunung Mulu dan sampai di Mulu Park sekitar jam 8:50 pagi. 4 dari kami pulang ke Semenanjung manakala saya dan 4 orang lagi teman meneruskan pendakian ke Gunung Api. Setelah berehat dan makan tengahari, kami menaiki bot pada pukul 1:00 tengahari menyusuri Sungai Melinau sehingga ke Kuala Litut. Disebabkan air sungai yang cetek, kami terpaksa menolak bot di sesetengah bahagian sungai.

Setelah menyusuri sungai lebih 1 jam kami sampai ke Kuala Litut dan dari sini kami berjalan kaki ke Kem 5 yang berjarak kurang lebih 8 km. Trek ke Kem 5 agak landai dan setelah trekking hampir 2 jam kami sampai di Kem 5 dan melaporkan diri. Kami diperkenalkan kepada pemandu arah yang akan menemani kami ke Gunung Api esok. Kem 5 terletak di tepi sungai dan terdapat bangunan asrama yang agak selesa untuk bermalam. Kemudahan seperti tandas, dapur dan gas untuk memasak juga disediakan.

Kuala Litut

Kem 5

Petang itu kami cuma bersiar-siar di sekitar Kem 5. Ramai pelancong dan pendaki lebih suka mandi di sungai walaupun kemudahan tandas dan bilik air disediakan, mungkin mereka ingin merasai dan bersatu dengan alam yang damai.

Setelah mendengar sedikit taklimat dari pemandu arah tentang persediaan, keperluan dan syarat mendaki Gunung Api (Pinnacles), kami masak dan makan malam di wakaf tepi sungai. Kemudian kami berehat dan tidur awal kerana pendakian ke Gunung Api akan bermula seawal 7:00 pagi.

Pagi itu kami bangun seawal 6:00 pagi dan selepas sarapan kami mula mendaki ke Gunung Api sekitar jam 6:45 pagi. Gunung Api hanya didaki dalam satu hari dan anggaran masa normal adalah 6 hingga 8 jam pergi dan pulang dari Kem 5. Pendaki mesti sampai di tangga terakhir pada masa yang telah ditetapkan oleh pihak taman negara dan sekiranya lewat dari waktu yang disyaratkan pendaki harus turun dan tidak dibenarkan meneruskan pendakian ke puncak. Saya dan teman-teman sampai di Gunung Api (Pinnacles) 1750 meter pada pukul 10:10 pagi. Hati sangat teruja bila sampai di puncak dan melihat batu kapur yang mencacak di atas gunung. Walaupun saya pernah melihat taman Pinnacles yang lebih besar dan banyak di Kumming China semasa melawat di sana, namun pinnacles di Gunung Api ini membuat saya terpukau kerana ia terletak di puncak gunung.

Pendaki mesti sampai di sini paling lewat jam 11:00 pagi.

Setelah berehat dan merakam gambar hampir satu jam di puncak, kami mula turun ke Kem 5 dan sampai di sana sekitar jam 2:00 petang. Petang itu kami habiskan masa berehat sambil masak di tepi sungai. Malam itu kami tidur agak lewat sambil bercerita dan merawat kaki yang sakit setelah mendaki Gunung Mulu dan Gunung Api dalam 1 minggu.
        Keesokkan paginya selepas sarapan kami mula trekking pulang pada jam 8:00 dari Kem 5 ke Kuala Litut di mana bot telah dijanjikan untuk menjemput kami. Trekking pulang ke Kuala Litut (8 km) cuma mengambil masa sekitar 1 jam lebih. Sampai di Kuala Litut bot telah sedia menunggu walaupun kami sampai awal dari masa yang dijanjikan. Seperti kedatangan kami tempoh hari ke Kem 5, menyusuri Sungai Melinau yang cetek memaksa kami menolak bot.

Dalam perjalanan pulang ke Mulu Park kami singgah melawat Gua Clear Water dan Gua Angin. Seperti kata pencinta alam, tidak sah jika ke Taman Negara Gunung Mulu jika tidak mengunjungi gua-gua di sana. Terima kasih ALLAH.

4 ulasan:

Destinasiku berkata...

Salam sis, bole tahu harga pakej utk gunung api ni termasuk gua or bole kongsi guna tour mana. Trima kasih

Jurimahmohdariffin berkata...

wsalam. sam-sama. masa kami pergi dulu x guna tour. kami p sendri. try hubungi enquiries@mulu.com and tanya mereka berapa harga sekarang. kemudian booking and confirm date. gua angin and gua clear water tu on way ke gunung api. kacap nak singgah and buat bayaran jer. gua yang lain area head quarter, deal ngan mulu park.

Unknown berkata...

salam sis..

boleh saya tau roughly ground cost korng..tgh planning utk buat trip..exclude flight

Jurimahmohdariffin berkata...

wsalam...
cost gunung api masa tu murah...saya pun dah x berapa pasti harga tepat, tapi seingat saya all in dari hostel di taman neg x sampai rm 100 seorang pada tahun 2010. harga mungkin telah berubah setelah 9 tahun encik.