Khamis, 15 Disember 2022

Berjalan di Songkla Oldtown

Inilah pertama kali saya berkunjung ke Songkla Oldtown ini walaupun telah beberapa kali datang ke Songkla. Menghabiskan cuti di bulan Disember 2022 bersama seorang teman, kami memandu dari Penang memasuki Negara Thailand dari sempadan Bukit Kayu Hitam - Sadao. Seperti biasa kami ke bandar Hatyai dahulu untuk bermalam. Hatyai yang sering dikunjungi rakyat Malaysia diiktiraf syurga makanan dunia pada yang kaki makan. Saya dan teman kurang minat memburu makanan kerana kami makan sekadarnya sahaja. Tempat yang dilawati bila berkunjung ke Hatyai adalah Pasar Malam Hatyai, Asian Night Bazaar dan Floating Market yang beroperasi pada hari Jumaat hingga Ahad.

Dua malam menginap di Hatyai, hari ketiga kami bergerak ke Songkla. Dalam perjalanan kami singgah di Masjid Central Songkla dan kemudian ke Pulau Ko Yo.

Kami memandu melintasi jambatan yang menghubungkan Pulau Ko Yo di dalam Tasik Songkla ini. Di pulau Ko Yo kami cuma merakam gambar Wat Laem Pho dan beberapa monument di tepi Tasik Songkla.

Kemudian kami check-in hotel di Mueang Songkhla. Di sebelah petang pula kami ke Singhanakorn Hot Pot untuk makan secara buffe. Restaurant halal ini viral dan saya rekomen kepada pembaca yang suka makan berkunjung ke sini. Harga untuk seorang sekitar TB340, iaitu sekitar RM40 dan pengujung berpeluang menikmati berbagai jenis makanan dan masakan. Untuk mudah ke sini dari Songkla, kami menaiki fery dengan tambang TB20 untuk sebuah kereta sekali penumpang dua orang.

Selesai makan kami pulang ke hotel menaiki ferry kerana jarak perjalanan lebih dekat berbanding memandu melalui jalan raya. Keesokan harinya kami habiskan masa dengan aktivity di hotel sambil berurut badan.

Kami makan tengahari di restaurant halal berdekatan hotel. Anak pemilik restaurant halal ini juga merupakan seorang guide pelancong dan dia memberikan nombor telipon jika pembaca ini menggunakan khidmatnya sekali kenderaan.

Keesokan harinya selepas check-out, kami ke Songkla Oldtown. Bandar lama yang terdiri dari bangunan berusia 50 tahun hingga 200 tahun ini terjaga rapi dan merupakan tarikan Songkla selain Patung Duyung di Pantai Samila yang sering dikunjungi pelancong. Di Songkla Oldtown, dinding- dinding bangunan ini dilukis cantik untuk spot pelancong bergambar. Terdapat berbagai barangan dan cenderamata dijual,  restaurant makanan halal banyak di sini. Kami juga singgah di Masjid Asassul Islam di Bandar Tua Songkla ini.

Setelah puas berjalan kaki di  Songkla Oldtown ini, kami meneruskan perjalanan pulang melalui sempadan Bukit Kayu Hitam.