Selasa, 5 Januari 2016

Blue Mountains National Park

      Saya ke Taman Negara Blue Mountains ini setelah selesai mendaki gunung tertinggi Australia iaitu Gunung Koscuiszko 2228 meter pada November 2015. Blue Mountains National Park terletak kurang lebih 50 km di barat Sydney.


       Apa yang menarik tentang Blue Mountain National Park? Tentulah pengunjung akan terpukau menyaksikan permandangan indah gunung dan lembah di tebing curam, tapi pada saya pastilah menyaksikan dan merakamkan gambar batu menegak lebih 900 meter tinggi yang menceritakan kisah dongeng tiga adik beradik perempuan yang disihir menjadi batu, batu Three Sister dapat dirakam dengan jelas di pelantar Queen Elizabeth Lookout.


     Gunung tertinggi di Taman Negara Blue Muntain ialah Gunung Werong 1215 meter dari paras laut. Di taman negara ini pengunjung boleh melakukan berbagai aktivity outdoor seperti trekking, berkenu, berbasikal, mendaki, menerokai gua, berkhemah dan berbagai aktivity lagi.


Three Sister








         Apip yang telah beberapa kali ke sini membawa kami menyaksikan pemandangan indah sekitar taman negara ini. Kita dapat menyaksikan pemandangan yang lebih jelas di Taman Negara Blue Mountain sekiranya melakukan sedikit trekking. Kami kemudiannya trekking dari Queen Elizabeth Lookout dan trekking mengambil masa kurang 2 jam, menyusuri tebing curam dan berakhir di sebuah air terjun.









        Setelah selesai trekking secara santai kami meneruskan perjalanan ke Sydney dan kami singgah di Featherdale Wildlife Park di pertengahan jalan. Azam saya di Blue Mountains National Park adalah untuk datang lagi.




   Nota: Visa diperlukan untuk ke Australia.

Tiada ulasan: