Sabtu, 24 Ogos 2019

Gunung Cikuray via Kiara Janggot

Setelah selesai mendaki Gunung Guntur, Kang Yodi menghantar kami ke Basecamp Gunung Cikuray jalur Kiara Janggot. Kami bermalam di sebuah gerai berhampiran Basecamp Kiara Janggot secara percuma pada malam ke lima xpdc July saya di Jawa Barat. Setelah mendaki Gunung Gede, Pangrango dan Guntur, saya dan seorang teman meneruskan pendakian ke Gunung Cikuray. Pagi itu kami memulakan pendakian seawal jam 04:40 pagi. Saya agak keberatan memulakan perjalanan memandangkan cuaca tidak begitu baik, hujan renyai menitis membasahi bumi semasa kami memulakan perjalanan. Tetapi sahabat pendaki saya seorang yang rajin dan sentiasa mengikuti schedule perjalanan yang telah kami susun dan persetujui menyebabkan saya seperti trekking "rela dalam paksa". Di awal perjalanan kami berhenti di beberapa tempat seperti di luar rumah penduduk desa dan pondok baja sebagai tempat berteduh ketika hujan agak lebat dan meneruskan perjalanan setelah hujan berhenti seketika. Kami sampai di Pos 1 pada jam 06:05 pagi.

Pos 1 cuma ada penanda di pokok dan walaupun hujan renyai masih turun, kami meneruskan perjalanan ke Pos 2 tanpa berehat. Kami sampai di Pos 2 sekitar jam 06:40 pagi dan seperti juga di Pos 1, tiada pondok di Pos 2. Kami meneruskan perjalanan ke Pos 3 secara perlahan-lahan sambil bercerita.

Kami sampai di Pos 3 pada jam 07:15 pagi. Kami berehat sekitar 15 minit di Pos 3 dan ketika ini hujan renyai telah berhenti namun cuaca tetap berkabus. Dalam hati saya berdoa semoga cuaca cerah di puncak nanti, namun sekiranya di puncak tanpa hujan juga saya amat bersyukur.

Kami meneruskan perjalanan ke Pos 4 dan sampai di sana pada jam 07:50 pagi. Sesekali saya mendongak ke langit, mengintai dari celah-celah pohon yang berdaun jarang. Kelihatan sekali-sekala langit seperti terbuka tetapi tidak lama kemudian kabus kembali menutup langit.

Kami sampai di Pos 5 sekitar jam 08:40 pagi. Pada masa itu saya agak positif bila ternampak tompok berwarna biru di langit sambil menunjuk arah ke atas pada teman pendaki saya. Kami berfikir dan berharap cuaca cerah di puncak pagi itu dan merancang masa ketibaan kami di puncak. Kami berharap sampai di sana pada jam 12:00 tengahari nanti.

Sambil berharap, kami meneruskan pendakian ke Pos 6 dan kami sampai di Pos 6 pada jam 09:40 pagi. Terdapat beberapa buah khemah pendaki di Pos 6 ini dan mereka baru turun dari puncak. Menurut mereka, cuaca cerah di puncak menyebabkan saya bersemangat untuk meneruskan pendakian walapun mereka mempelawa kami singgah minum-minum dahulu.

Dalam perjalanan ke Pos 7, kami berselisih dengan ramai pendaki yang dalam perjalanan turun. Sambil bertegur sapa, berbagai kata-kata semangat dilemparkan kepada kami seperti adat para pendaki. Kami sampai di Pos 7 pada jam 11:15 pagi dan kami meneruskan pendakian ke Pos 8 tanpa berehat memandangkan jarak Pos 7 ke Pos 8 yang dekat.

11:20 pagi kami sampai di Pos 8 yang berjarak 5 minit dari Pos 7. Di sini terdapat kawasan rata yang redup dan luas untuk berkhemah. Beberapa khemah pendaki santai masih berdiri tanda mereka masih berehat-rehat. Mendongak ke atas pokok menyebabkan saya tersenyum bila melihat mereka masih berayun di dalam buaian kain pelikat.

Lima minit meneruskan perjalanan dari Pos 8, kami sampai di puncak. Beberapa meter ke puncak, saya tidak sabar-sabar memandang ke belakang kerana samudera awan terbentang luas. Kami sampai di puncak Gunung Cikuray sekitar jam 11:25 pagi, 30 minit lebih awal dari target masa kami. Bererti kami punya banyak masa di puncak untuk melihat pemandangan indah ciptaan MAHA PENCIPTA.

Subhanallah, terpukau saya dengan pesona samudera awan di puncak Gunung Cikuray 2821 mdpl. Sampai di puncak, saya meninjau pemandangan dari berbagai arah, kami seolah-olah dikepong awan putih bak kapas. Kelihatan puncak Gunung Papandayan dari tempat kami berdiri. Kami merakam gambar kenangan dari berbagai sudut semahunya.

Di puncak Gunung Cikuray terdapat sebuah pondok berdinding batu. Penghuninya menjual minuman dan barang aksoseri. Saya memesan kopi hitam dan membeli seutas gelang tangan sebagai sokongan kepada peniaga gerai tertinggi di daerah Garut ini. Setelah puas merakam gambar, kami bergerak turun pada jam 12:30 tengahari.

Kami turun melalui jalur kami mendaki tadi berpandukan tanda arah yang diletakkan di pokok. Dikatakan Gunung Cikuray boleh didaki dari sembilan jalur dan kami berwaspada kerana terdapat simpang ke Jalur Pemancar. Sampai di Pos 6, kami dikejutkan bila disambut oleh 2 ekor babi yang memang selalu dijumpai pendaki di gunung ini. Pendaki yang berkhemah di Pos 6 mengajak kami singgah dahulu sementara menunggu pasangan babi itu beredar dari laluan kami. Saya sedikit gentar bila babi itu seolah-olah memandang tepat ke arah saya. Lebih 20 minit babi itu mengambil masa kami, memberi ruang untuk kami berehat.

Setelah pasti pasangan babi itu beredar dan jalur selamat dilalui, kami meneruskan perjalanan turun ke Basecamp Kiara Janggot. Selepas melalui Pos 1, kami melalui kawasan pertanian dan perkebunan penduduk desa yang luas. Kami sampai di Basecamp Kiara Janggot sekitar jam 15:40 petang. Sambil berehat dan bersiap, kami memesan minuman dan mie di gerai tempat kami tumpang bermalam. Tidur di gerai ini walaupun nampak ringkas, tetapi aman dan nyaman. Pemiliknya juga ramah dan baik.

Sebelum berangkat pulang, pihak Basecamp Kiara Janggot menyerahkan sekeping sijil penghargaan kepada kami. Petang itu kami dijemput Kang Yodi dan dia mempelawa kami bermalam di rumahnya. Keesokkan jadual kami mendaki Gunung Papandayan pula.

Dengan kenangan dan pemandangan indah di puncak Gunung Cikuray, mungkin saya akan mengulangi pendakian ke sini lagi di masa akan datang jika ada rezeki. Terima kasih Allah.

Itinerary:
Day 5 xpdc July, Jawa Barat
04:40- Start mendaki Gunung Cikuray

1- Transport di Garut: Kang Yodi- +62 81321255763

2 ulasan:

DrCat berkata...

kakak...u made me cringe...i want soooo to be on the mountains now !! huwaaaa nangiss...