Khamis, 30 Julai 2020

Mendaki Bukit Ulu Malau, Gerik Perak.



 
Saya dan seorang teman menyertai "open trip" ke Bukit Ulu Malau di Gerik, Perak pada akhir July 2020. Semua peserta diminta berkumpul di Masjid Al Ansari Kampung Malau Kenering pada jam 05:00 pagi. Jam 06:40 pagi setelah semua bersedia, kami bersarapan dahulu sebelum meneruskan aktivity pendakian. Kami juga membungkus bekalan makanan untuk tengahari nanti. Jam 07:35 kami menaiki powil melalui Kampung Malau ke "starting point" pendakian yang mengambil masa sekitar 20 minit.


Kami sampai di destinasy terakhir yang boleh dilalui powil sekitar jam 08:00 pagi. Setelah sedikit taklimat diberikan oleh GMan selaku GOGO dalam trip ini, kami memulakan pendaki pada jam 08:05 pagi. Di awal pendakian kami menyusuri jalur di kebun getah, jalur agak semak tetapi masih boleh dilalui. 




15 minit kami trekking, kami menyeberangi anak sungai dan kemudian keistimewaan Bukit Ulu Malau pun terpampang di depan mata. Kami berehat sekitar 15 minit di air terjun yang pertama kami jumpa ini sambil merakam gambar. Air jernih yang terjun dari batu tinggi tegak berdiri di Hutan Simpan Bintang Hijau ini agak curam dan tidak sesuai dijadikan tempat mandi kerana terciptanya dengan kedudukan agak berbahaya. Guide mengikat seutas tali bagi memudahkan kami menyeberangi air terjun ini untuk meneruskan pendakian.




Setelah berehat sekitar 20 minit di sini, kami meneruskan pendaki ke puncak Bukit Ulu Malau. Jalur agak semak kerana jarang dilalui pendaki. Sekitar 15 minit trekking, kami sampai di air terjun kedua. Kawasan air terjun ini lebih lebar dan sesuai untuk mandi manda bila pulang nanti. Kami berehat lagi sambil merakam gambar di sini. Selepas 15 minit kemudian, kami meneruskan pendakian ke puncak. 





Meneruskan pendakian ke puncak selepas air terjun kedua ini agak memerah tenaga. Kami mendaki tiga bukit yang agak tinggi di selang seli trek sedikit mendatar. Sesekali kami melalui jalur pokok yang berduri. Kami ditemani tiga orang Guide. Pendakian di Bukit Ulu Malau ini memerlukan kebenaran dan permit dari Jabatan Hutan Perak.








Kami sampai di Puncak Bukit Ulu Malau di ketinggian 834 meter pada jam 12:15 tengahari. Di puncak terdapat bairut penanda ketinggian. Pemandangan puncak dikepong pokok-pokok besar menyebabkan kami tidak dapat melihat pemandangan di bawah dengan jelas. Namun rendangnya daun pokok memayungi kami dari panas terik tengahari itu. Kami berehat, makan dan bergambar sekitar sejam di Puncak Bukit Ulu Malau ini. Jam 13:15 petang kami mula bergerak turun dan sampai di air terjun kedua pada jam 15:30 petang. Kami berkelah dan mandi manda di air terjun kedua ini.








Dalam perjalanan naik dan turun kami kadang kala tersasar sedikit kerana trek tidak begitu jelas disebabkan jarang dilalui. Bukit Ulu Malau jarang didaki tambahan pula penanda trek tidak di tanda rapat atau mungkin ada yang telah tertanggal. Kami sampai di tempat powil pada jam 17:05 petang dan meneruskan perjalanan keluar. Kami sampai semula di Masjid Al Ansari Kampung Malau pada jam 17:30 petang di mana perjalanan berakhir di sini. Kami kemudian bersurai dan meneruskan perjalanan pulang ke destinasy masing-masing. Terima kasih teman-teman yang bekerjasama dalam hiking hari ini. Terima kasih ALLAH.

Nota:
1-Pendakian ke Bukit Ulu Malau memerlukan kebenaran dan permit dari Jabatan Hutan Negeri Perak.
2-GOGO: Gman 013-4424008
Itenerary:
05:00 Berkumpul di Masjid Al Ansari Kampung Malau.
07:35 Menaiki powil ke starting point Bukit Ulu Malau.
08:00 Taklimat.
08:05 Memulakan pendakian.
12:15 Sampai Puncak Bukit Ulu Malau.
13:15 Bergerak turun.
15:30 Air terjun kedua, mandi manda dan berkelah.
17:05 Sampai tempat parking powil
17:30 Sampai semula di Masjid Al Ansari Kampung Malau.


Tiada ulasan: