Ahad, 12 September 2021

Trekking ke Glass House dari Sungai Ara

Ada dua jalur popular menuju ke Glass House yang dibina di puncak sebuah bukit di Balik Pulau ini. Pertama yang sering disulusuri oleh pengemar trekking adalah dari Balik Pulau yang mengambil masa sekitar 40 minit hingga sejam secara santai. Satu lagi jalur yang sering menjadi pilihan adalah dari Sungai Ara sekitar sejam setengah hingga dua jam trekking secara santai. Walaupun lebih jauh, namun trekking dari arah ini tidak sesukar mana.

Saya bersama tiga teman memilih trekking ke Rumah Kaca ini dari Sungai Ara pada awal September 2021. Kami memulakan trekking pada jam 8.00 pagi setelah memakir kenderaan di Kawasan Perumahan di Changkat Sungai Ara 20. Di hujung kawasan pakir, kami meyusuri jalan mini tar menghala ke kawasan hutan dan perkebunan buah-buahan.

Jalan mini tar yang dibina di kawasan perkebunan milik persendirian ini juga dilalui oleh para pekebun yang mengusahakan perkebunan mereka, para peminat  Mountain Bike dan terdapat banyak anjing berkeliaran yang ditugaskan menjaga kawasan perkebunan. Trek agak redup dan santai, namun terdapat banyak simpang memandangkan kawasan bukit ini dimiliki oleh ramai pekebun. Eloklah ke sini dengan teman yang sering dan biasa dengan jalur ini untuk mengelak dari tersesat atau tersasar arah.

Menghampiri puncak, kami menyaksikan pemandangan di bawah dengan jelas, bandar Balik Pulau dan laut yang membiru. Cuaca hari itu baik sehingga kami sampai di puncak sekitar jam 10:00 pagi. Terdapat sebuah Glasshouse atau pun Rumah Kaca milik persendirian yang menjadi viral di puncak  bukit ini. Para pengunjung tidak dibenarkan memasuki kawasan Rumah Kaca ini.

Bertentangan arah dari jalur kami datang tadi, terdapat sebatang lagi jalur menuju ke Rumah Kaca ini dan pasti jalur itu dari Balik Pulau yang lebih dekat. Kami berehat agak lama di puncak ini. Menyaksikan pemandangan indah Pulau Pinang dari sisi Balik Pulau. Kami makan bekalan yang kami bawa sambil melihat kawasan yang disimbahi hujan di bawah sana.

Kami bergerak turun sekitar jam 11:15 minit pagi melalui jalur yang sama kami datang tadi dan sampai semula di tapak pakir sekitar jam 12:30 tengahari. Trekking ke Rumah Kaca ini sesuai untuk semua lapisan masyarakat yang gemar trekking yang santai.

Nota:
Tapak pakir percuma, risiko tanggung sendiri.