Isnin, 29 Mei 2023

Berkhemah dan trekking air terjun di Lata Kolam

Saya dan lima teman berehat sambil berkhemah di Lata Kolam Air Deru pada pertengahan May 2023. Semalaman memandu dari Penang ke Lata Kolam Air Deru Eko Park yang terletak di Daerah Jerteh, tidak terasa letih setelah mendirikan khemah dan berehat di tepi sungai yang cantik, jernih dalam suasana nyaman dan amat menenangkan jiwa kami.

Petang hari pertama di sini, kami cuma berehat, makan dan mandi manda di sungai tempat kami berkhemah. Hari kedua, saya dan seorang teman merancang trekking di sungai untuk menjejaki lata dan air terjun yang terdapat di hulu sungai. Pagi itu dua lagi teman bersemangat menyertai kami menyusuri sungai dan setelah bersedia kami berempat ditemani dua orang guide bergerak menyusuri sungai menuju ke hulu. Kami menyusuri tepi sungai hingga ke Pengkalan Raja.

Kemudian trek memasuki hutan dan jalur mula menaik sedikit sehingga kami sampai di Lata Kelong. Pemakaian haruslah sesuai jika ingin melakukan activity ini dan sedikit latihan mungkin perlu kepada yang kurang suka aktivity lasak.

Di Lata Kelong terdapat kawasan untuk berkhemah dan kawasan untuk mandi manda juga amat cantik. Dua teman kami menyerah diri di sini dan mereka berdua  sepakat menunggu kami sambil mandi  manda di kawasan ini.

Saya bersama seorang teman dan dua orang guide meneruskan trekking ke air terjun seterusnya. Kami sampai di Lata Pelangi sekitar 10 minit trekking. Air terjun di sini tinggi. Ketika cahaya matahari membias ke air terjun, kami melihat bayangan pelangi terbentuk di sini.

Setelah berehat sebentar dan merakam gambar, Sharil guide kami bertanya sekiranya saya ingin ke Gua Permata. Saya bersetuju dan di pertemuan dua sungai kami  menyusuri sungai di belah kiri. Kami meneruskan perjalanan meniti batu- batu besar di sungai sehingga sampai di muka Gua Permata. Berehat sebentar di sini, kami yang telah lencun mengambil kesempatan mandi di kolam hadapan pintu gua.

Shahril bertanya samada saya ingin menjelajah ke dalam gua, tetapi memikirkan dua teman yang menunggu di Lata Kelong, saya mengambil keputusan membatalkan penjelajahan ke dalam gua dan meneruskan perjalanan ke Lata Cetek.

Perjalanan menuju Lata Cetek sungguh pengujakan. Kami meniti batu-batu besar di tebing sungai dan pemandangan hutan dan air sungai yang jernih kehijauan amat memukau. Kami merakam gambar semahunya di sepanjang perjalanan walau di tempat yang sama namun masih merasa perlu rakam sebagai kenangan.

Sepanjang perjalanan ke Lata Cetek, kami menyeberangi sungai dan melalui banyak air terjun. Sambil menyusuri sungai kami mengambil kesempatan mandi manda dan merakam gambar. Saya juga mendermakan darah pada keluarga pacat yang mengiringi perjalanan kami sebagai buah tangan.

Kami mandi manda di Lata Cetek yang jerneh dengan air separas paha ini. Lata Cetek merupakan destinasi terakhir yang kami jejaki dan kemudian kami berpatah balik ke Lata Kelong melalui laluan kami datang tadi. Setelah berkumpul semula dengan dua teman yang menunggu di Lata Kelong, kami berenam berangkat pulang ke Lata Kolam Air Deru tempat kami berkhemah dan bermalam.

Petang itu setelah pulang dari trekking lata dan air terjun, kami mandi lagi di sungai berhadapan kawasan khemah dan malam pula acara BBQ. Keesokan paginya, setelah sarapan dan mandi sungai, kami berangkat ke tujuan masing-masing pada jam 13:00 petang.

Lata Kolam Air Deru menyediakan keperluan asas seperti tempat bermalam seperti bilik penginapan, banglo, cabin Dom, tapak perkhemahan dan sebagainya. Berbagai activity boleh dilakukan di sini selain berendam di sungai yang jerneh, bersih dan dingin activity lain seperti atv, pinball, trekking, river tubing, fun booting dan berbagai lagi. Di sini juga terdapat bilik air, tandas dan surau. Lata Kolam Air Deru merupakan destinasi riadah pasti ulang.