Rabu, 24 Mei 2023

Mendaki Gunung Sarut Setiu

Ada had masa mendaki ke puncak Gunung Sarut ini jika pendakian satu hari. Saya dan dua teman mendaki ke gunung ini di pertengahan bulan May 2023. Kami bergabung dengan dua orang kenalan baru dan dipandu arah oleh seorang guide. Disebabkan ada masa dihadkan di setiap check point jalur menuju puncak, guide kami menyusun jadual sebaik  mungkin agar matlamat menuju puncak tercapai. Kami berenam berkumpul di Masjid Kampung Sungai Bari pada jam 07:00 pagi. Setelah membeli bekalan makanan di warung berhampiran masjid, kami meneruskan pemanduan menuju ke Taman Eko Rimba Lata Payung.

Kami memakir kenderaan di kawasan pakir Lata Payung secara percuma dan setelah semua sedia kami memulakan pendakian ke puncak Gunung Sarut pada jam 07:45 pagi. Di permulaan trek tangga batu menurun sehingga kami menyeberangi sungai melalui titi gantung.

Trek bermula setelah menyeberangi titi gantung dan kami meneruskan perjalanan menuju ke Bluepool. Jalur redup, agak mendatar dan kami sampai di Check Point 1 atau lebih dikenali Bluepool pada jam 08:30 pagi. Kami bersarapan di atas batu tepian sungai dan kolam air yang jernih ini.

Selesai sarapan, kami meneruskan pendakian ke Check Point 2 atau dikenali Hentian Nokia. Jalur agak menegak tetapi redup. Kami sampai di Hentian Nokia pada jam 10:25 pagi dan berehat sebentar di sini.

Kemudian kami meneruskan pendakian ke Check Point 3 atau Persimpangan Bonsai dan sampai di sana pada jam 11:15 pagi. Check Point 3 merupakan persimpangan antara jalur ke Kem Bonsai dan jalur ke puncak. Cut off time untuk dayhike di sini adalah 12:00 tengahari.

Jam 11:40 kami meneruskan pendakian ke puncak. Dari jalur Persimpangan Bonsai ke puncak kami menyusuri jalur yang agak terbuka dinaungi pokok-pokok bonsai yang cantik. Kami melalui beberapa view point dan cut off time di kawasan view point ini adalah 12:30 tengahari jika dayhike. Dari jalur yang mempunyai ruang terbuka ini kami melihat puncak Gunung Sarut.

Kami sampai di puncak Gunung Sarut 1229 mdpl pada jam 13:25 petang. Kami berehat sambil makan dan merakam gambar di puncak yang dikelilingi pokok ini. Tiada pemandangan dapat dilihat dari puncak tertinggi Daerah Setiu ini.

Jam 13:55 petang kami bergerak turun ke Kem Bonsai dan sampai di sana pada jam 15:15 petang. Kem Bonsai adalah tempat bermalam jika melakukan pendakian dua hari semalam. Di sini terdapat kawasan tapak khemah yang rata dan luas. Punca air dari anak sungai berdekatan juga amat menarik dan bersih segar.

Setelah berehat sekitar 20 minit di Kem Bonsai, kami meneruskan perjalanan turun dan sampai di Bluepool sekitar jam 17:25 petang. Kami bermandi manda sebentar di kolam dingin jernih ini dan meneruskan perjalanan turun pada jam 17:45 petang.

Kami sampai semula di tapak pakir sekitar jam 18:35 petang dan pendakian Gunung Sarut berakhir di sini.

07:45- Mula mendaki dari Lata Payung
17:45- Gerak turun
18.30- Titi Gantung
18.35- Sampai parking
18:50- Bersurai, gerak pulang.