Ahad, 17 Julai 2022

Snorkling dan Pulau Seri Buat daytrip

Pulau Seri Buat yang tidak popular seperti pulau-pulau peranginan lain di Malaysia ini saya kunjungi dalam pakage daytrip dari Jety Mersing. Saya dan tiga teman menyertai open trip yang bermula jam 09:00 dan berakhir 17:00 petang ini meliputi beberapa buah pulau lain termasuk sport untuk snorkling.

Kami berkumpul di Jety Mersing dan setelah semua sedia kami memulakan aktivity air ini pada jam 09:00 pagi. Menaiki bot sekitar 45 minit, kami akhirnya sampai di Pulau Seri Buat yang juga dikenali sebagai Pulau Rahsia. Setiba di pulau ini kami di bawa mendaki ke puncak pulau yang setinggi 124 mdpl. Di puncak yang terdapat batu penanda ketingian dan bendera Malaysia ini, kami menyaksikan pemandang di bawah 360 darjah.

Setelah merakam gambar kami kemudian turun ke pantai, berehat dan menaiki bot untuk meneruskan perjalanan sambil dijamu sarapan pagi yang ringkas. Kemudian kami singgah ke Pulau Raja dan benting pasir.

Selesai mandi manda di sana kami ke Pulau Hujung untuk makan tengahari dan snorkling. Disebabkan batu karang di sini tidak begitu menarik perhatian saya, saya cuma berehat di pantai dan atas bot. Kami Meneruskan perjalanan ke Pulau Tengah untuk snorkling. Disini karangnya sungguh menarik, cantik dan subur, saya snorkling semahunya di sini.

Setelah puas snorkling kami meneruskan perjalanan ke Pulau Rawa namun kami cuma melihat Pulau Rawa dari atas bot.

Akhirnya kami singgah di Pulau Besar. Di pulau ini kami mengisi perut dengan minum dan makan bugger.

Melawat ke Pulau Besar adalah penutup lawatan pada hari itu. Kami kemudian pulang ke Jety Mersing dan melihat cuaca di langit memang waktu yang tepat untuk kami pulang sekitar jam 17:00 petang.

Contact Pulau Seri Buat daytrip pakage: kak Lily Bluefin - 0127922134.