Isnin, 4 Julai 2022

Mendaki Gunung Arong di Mersing

Saya singgah di Mersing dalam percutian mengeliling Semenanjung Malaysia pada June 2022. Kesempatan ini saya isi dengan mendaki Gunung Arong yang popuular di Mersing. Bersama dua orang teman dan dipandu oleh seorang guide kami mula mendaki sekitar jam 08:45 pagi melalui jalur Hutan Taman Negeri Gunung Arong.

Jalur pendakian menaik sedikit dan agak santai. Di sepanjang jalur ke puncak terdapat beberapa spot untuk berehat. Terdapat bangku kayu dan pangkin untuk melepaskan lelah. Kami mengambil masa sejam untuk sampai ke puncak Gunung Arong yang setinggi 240 mdpl. Di puncak Gunung Arong terdapat menara untuk melihat pemandangan, pelantar kaca, beirut penanda puncak dan batu penanda ketinggian. Semasa kami sampai di puncak, cuaca sangat cerah dan kami melihat pemandangan lautan, pulau dan panorama di bawah dengan jelas.

Kami berehat dan merakam gambar di puncak Gunung Arong dan kemudian bergerak turun pada jam 10:15 pagi melalui jalur bertentangan kami mendaki tadi. Perjalanan turun agak jauh dan pada jam 11:10 pagi kami sampai di bawah dan jalur terus ke pantai.

Kami kemudian meneruskan perjalanan menyusuri pantai dan sampai di tempat pakir kenderaan di mana seorang teman sedang menunggu sekitar jam 11:50 pagi. Kami kemudian balik ke tempat penginapan dan di sebelah petangnya pula kami meneruskan aktivity melawat Pulau Mawar yang terkenal dengan pintu gerbangnya.

Nota:
1-Pendakian ke Gunung Arong memerlukan permit dan guide.