Jumaat, 3 Mac 2023

Sembilan tempat menarik di Pulau Pangkor

 

Jika bercuti di pulau Pangkor, sebaiknya sewa kereta atau motor agar mudah kita mengelilingi pulau. Itulah yang saya dan dua teman lakukan semasa bercuti ke pulau bebas cukai ini pada penghujung bulan February 2023. Kami mengelilingi pulau dan berpeluang singgah di beberapa tempat di pulau ini.

1. Kota Belanda. Kota ini menghadap ke laut dan dibina pada tahun 1670, lebih 300 tahun dahulu. Tujuan kota ini dibina adalah sebagai tempat menyimpan bijih timah untuk negeri Perak.





2. Masjid AL Badr' atau Masjid 1000 Selawat.
Masjid ini terletak di Teluk Gadong berdekatan dengan Kota Belanda.





3. Batu Bersurat.
Batu Bersurat ini juga terletak di Teluk Gadong, lokasinya antara Kota Belanda dan Masjid AL Badr' atau Masjid 1000 Selawat.



4. Masjid AL Khariah.
Masjid yang terletak di Sungai Pinang Kecil ini berada di kawasan masyarakat Cina dan seni bentuk masjid ini juga seperti senibina bangunan Cina.



5. Tangga Pelangi 
Bukit Tangga Pelangi ini juga dikenali sebagai Bukit Tangga 300 terletak di Sungai Pinang Kecil. Simpang ke bukit ini agak hampir berhadapan Masjid AL khairiah. Pembaca boleh bertanya kepada penduduk tempatan jika ingin ke bukit ini.





6. Pantai Pasir Bogak
Pantai di Jalan Pasir Bogak ini merupakan kawasan terbaik melihat matahari terbenam. Pasir pantainya halus dan bersih.




7. Memberi Enggang makan 
Aktiviti ini sangat menarik. Jadual memberi Enggang makan ini berlangsung dari jam 18:30 petang di Sunset View Chalet di Teluk Nipah.





8. Shopping di Kompleks Bebas Cukai.
Setelah diiktiraf sebagai Pulau Bebas Cukai, maka bertambah banyaklah buah tangan untuk dibawa pulang dari pulau ini selain dari hasil laut. 


9. Pulau Giam
Snorkeling di pulau ini seperti satu kemestian jika berkunjung ke Pulau Pangkor. Walaupun karang di sini kurang, namun pemandangan pulau ini menarik. Di samping itu kita berpeluang melihat batu- batu yang menyerupai batu buaya, batu ikan paus dan batu kalimah.




Aktiviti berjalan kaki dari Pantai Telok Nipah ke Pulau Giam berlaku setahun sekali iaitu sekitar bulan Januari dan February ketika air surut. Pembaca boleh memeriksa dahulu tarikh air laut surut jika ingin merasai pengalaman ini.



Tiada ulasan: