Ahad, 8 Mei 2016

Gua Angin dan Gua Clearwater

        Saya dan empat orang teman singgah ke Gua Angin dan Gua Clearwater ini setelah mendaki Gunung Api (Pinnacles). Dalam perjalanan pulang dari Kem 5 ke Mulu Park Head Quarters, kami mengambil kesempatan melawat dua gua yang popular di Taman Negara Gunung Mulu ini. Selain gunung, taman negara ini juga terkenal kerana mempunyai rangkaian gua terpanjang di dunia, seperti Gua Rusa yang merupakan terowong gua paling besar di dunia. Di taman negara ini terletaknya "Serawak Chamber" iaitu ruang bawah tanah terbesar di dunia yang boleh memuatkan 40 buah kapal terbang boeing 747. Gua- gua ini juga merupakan tempat tinggal berjuta-juta kelawar yang keluar setiap petang di waktu senja.


      Sampai di perhentian bot di pintu gua, kami mengikut guide yang memandu arah kami melawat dua gua ini. Setelah mendengar taklimat, kami memasuki Gua Angin mengikut arahan guide yang bertugas.









       Kurang lebih sejam melawat Gua Angin, kami kemudian di bawa melawat Gua Clearwater (Gua Air Jernih), jarak antara 2 gua ini kurang lebih 500 meter. Gua Clearwater merupakan gua terpanjang di Asia Tenggara.




       Selesai melawat Gua Clearwater, sebelum pulang ke Mulu Park, kami tidak melepaskan peluang mandi-manda di airnya yang jernih.






        Selain Gua Angin dan Gua Clearwater, terdapat gua lain yang popular di Taman Negara Gunung Mulu seperti Gua Rusa (Deer Cave), Gua Nasib Bagus dan Gua Banarat. Saya akan ke sini lagi jika ada rezeki dan izin ALLAH. Selain menjelajah gua dan mendaki gunung saya juga bercadang menjejaki "The Headhunters Trail" dan "Melinau Gorge Track" satu hari nanti.


Nota:
1- Pertanyaan? email kepada, enquiries@mulupark.com.
2- Penerbangan MasWing setiap hari dari Miri ke Taman Negara Gunung Mulu.
3- Penerbangan MAS dari Kuching ke Taman Negara Gunung Mulu 3 kali seminggu.
4- Menaiki bot dari Kuala Baram ke Marudi dan seterusnya ke Taman Negara Gunung Mulu (sekitar 12 jam).


Tiada ulasan: