Isnin, 9 Mei 2016

Water Blow Bali

        Setiap kali saya ke Pulau Bali, saya mesti pergi ke Water Blow di Nusa Dua. Berehat di wakaf tepi laut sambil menyaksikan fenomena ombak yang memukul batu karang lalu masuk di celah batu besar dan menyemburkan air ke udara. Melihat air yang meletus dari celah batu memang menyeronokkan umpama menonton pertunjukkan bunga api di malam festival.


       Water Blow terletak di pantai Nusa Dua dan masa sesuai untuk ke sini adalah dari bulan July hingga October semasa musim ombak besar. Tiada bayaran dikenakan untuk masuk ke tempat ini dan dari tempat parkir kereta di pantai Nusa Dua kita perlu berjalan kaki sehingga ke pintu batu yang tertulis Water Blow.





       Dari pintu masuk ini kita perlu berjalan kaki mengikut laluan yang telah disediakan sehingga sampai ke tebing batu di mana kita dapat melihat fenomena air laut yang menjulang ke udara semasa ombak besar memukul tebing batu karang. Terdapat wakaf yang dibina untuk pelawat berehat di atas pelantar di tebing batu dan dari di sana kita dapat melihat dengan jelas semburan air laut dari celah batu.









      Saya biasanya menghabiskan masa beberapa jam di sini dan meneruskan lawatan ke tempat lain di pulau unik ini. Jika ke Bali jangan lupa singgah di sini.


Tiada ulasan: