Rabu, 11 Mei 2016

Gunung kawi Bali


         Gunung Kawi bukanlah gunung yang saya daki di Bali, sebaliknya ia merupakan sebuah candi yang saya lawati di sana. Candi Gunung Kawi terletak sungai Pakerisan di Desa Sebatu, dari Kota Denpasar berjarak 40 km dan mengambil masa 1 jam perjalanan menaiki mobil. Candi Gunung Kawi diambil daripada perkataan Kawi (pahat). Candi ini dibangunkan pada abad ke-11 Masehi dan memiliki sekitar 315 anak tangga. Saya bersama teman-teman ke sini pada February 2013.


         Dari pintu masuk penjualan ticket, kami berjalan kurang lebih 30 minit menyusuri jalan kampung dan sawah padi untuk ke candi ini. Terdapat gerai menjual pakaian dan cenderahati dalam perjalanan ke candi ini. Perjalanan agak meletihkan kepada sesiapa yang tidak biasa membuat senaman. Kami memijak sekitar 315 anak tangga dan berjalan di celah batu gunung yang dipotong sebagai laluan sehingga berjumpa dinding batu gunung yang dipahat rapi.





       Di candi ini terdapat kolam tempat mandi semasa upacara keagamaan. Terdapat juga ruang pertapaan dan pemujaan. 






Nota: 
1- Ticket masuk ke candi Gunung Kawi ini adalah IDR 15 ribu seorang.
2- Kasut sukan dan sandal sesuai untuk ke sini.
3- Bawa air mineral untuk minum kerana tiada jualan minuman di candi ini.


2 ulasan:

stenote berkata...

Artikel dan foto-foto menarik! Kunjungi juga Longji Rice Terraces di Guilin China. Baca juga artikel di stenote-berkata.blogspot.com/2017/12/sawah-padi-di-longji.html.
Lihat juga video di Youtube https://youtu.be/-FEADXHsiSM

Jurimahmohdariffin berkata...

wow...tq info...